Kehitysvammaisuus

Kehitysvammaisuus tarkoittaa vaikeutta oppia ja ymmärtää uusia asioita. Kehitysvammaisuuden vaikutus yksilön elämään vaihtelee paljon. Kehitysvamma voi olla lievä, jolloin henkilö tulee toimeen melko itsenäisesti ja tarvitsee tukea vain joillakin elämänalueilla. Vaikeasti kehitysvammainen ihminen tarvitsee jatkuvaa tukea.

Kaikilla ihmisillä on kuitenkin myös erilaisia vahvuuksia ja kykyjä. Jokaisella on mahdollisuus kehittyä ja oppia uutta oikeanlaisen tuen avulla.

Kehitysvammaisuuden syitä on todella paljon. Kehitysvammaisuus voi johtua perintötekijöistä tai ongelmista odotusaikana. Kehitysvammaisuus voi johtua myös esimerkiksi synnytyksen aikaisesta hapen puutteesta, lapsuusiässä tapahtuneesta onnettomuudesta tai lapsuusiän sairaudesta. Myös äidin raskaudenaikainen alkoholinkäyttö voi aiheuttaa lapselle kehitysvammaisuutta tai oppimisvaikeuksia.

Kehitysvammaisuuden syy jää tuntemattomaksi noin 30 prosentissa vaikeista ja 50 prosentissa lievistä kehitysvammoista.

Suomessa arvioidaan olevan noin 40 000 ihmistä, joilla on kehitysvamma.

Kehitysvammaliiton tutkimustoiminta tuottaa tietoa mm. toimintakykyyn, työtoimintaan ja työllistymiseen liittyvistä aiheista sekä kehitysvammaisten ihmisten elämänlaadusta, elämänurista, elinolosuhteista, koulutuksesta ja asumisesta.

Kehitysvammaliiton tutkimusjulkaisut.

Verneri.net-verkkopalvelussa on lisää tietoa kehitysvammaisuudesta:

Verneri.net

Verneri.net – verkkopalvelu kehitysvammaisuudesta (pdf, 327 kt)

Koulutusta kehitysvammaisuudesta: katso koulutuskalenterimme.

Lue tarinoita elävästä elämästä Ketju-lehdestä:

Ketju-lehti.fi

Lapsi tarvitsee tietoa kehitysvammaisuudestaan! -opas (pdf)