Kehittämishankkeet

Palkkaa mut

Punapaitainen työntekijä hymyilee.
Kuva: Pekka Elomaa

Palkkaa mut -projekti on STEAn rahoittama kaksivuotinen projekti, jossa edistetään kehitysvammaisten ihmisten työllistymistä palkkatyöhön. Levitämme Kehitysvammaiset ihmiset töihin (KIT) -projektissa toimivaksi todettuja työhönvalmennuksen ja vertaisryhmätoiminnan toimintatapoja valtakunnallisesti.

Valtakunnallisen työhönvalmennuksen verkoston osallistujia koulutetaan ottamaan käyttöön näyttöön perustuvan työhönvalmennuksen toimintatapa. Osallistujat tekevät työnantajayhteistyötä, ja heidän työtään tuetaan tuottamalla materiaalia sekä osallistumalla työnantajakäynneille.

Toteutamme verkkopohjaisen työllistymistä edistävän vertaisryhmän ohjaajakoulutuksen, joka käynnistyy syksyllä 2017. Koulutukseen osallistuneet käynnistävät omia vertaisryhmiä, joissa kartoitetaan kehitysvammaisten henkilöiden vahvuuksia ja työllistymistoiveita sekä rohkaistaan työnhakuun.

Toiminnassa on mukana vammaispalveluiden ja ammatillisten oppilaitosten työntekijöitä, jotka työskentelevät kehitysvammaisten ihmisten työllistymisen kysymysten parissa. Tarkoituksena on valmentaa osallistujista nk. työllistymisen muutosagentteja omalle alueelleen. He levittävät tietoa, innostavat muita mukaan sekä juurruttavat toimintaa omalla alueellaan.

Viestinnän ensisijaisena kohderyhmänä ovat työnantajat. Heille tuotetaan tietopaketti kehitysvammaisten ihmisten työllistämisestä. Projekti tekee yhteistyötä muiden vammaisjärjestöjen sekä FIBSin kanssa.

Palkkaa mut -uutiskirjeet

Voit tilata Palkkaa mut -uutiskirjeen osoitteesta miinukka.tuominen-hakoila (ät) kvl.fi

Oikeisiin töihin oppimisvaikeuksista huolimatta!

Neljä kuvaa nuoresta miehestä ja naisesta eri työtilanteissa.
Kuva: Manu Eloaho

Oikeisiin töihin oppimisvaikeuksista huolimatta! (OPI-TYÖ) -hanke tukee oppimisvaikeuksia omaavia nuoria työllistymään avoimille työmarkkinoille.

Hanke toteutetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ja Kehitysvammaliiton yhteishankkeena vuoden 2017 ajan, ja sitä rahoittaa Etelä-Savon ELY-keskus ja Euroopan sosiaalirahasto.

Hankkeella tuetaan oppimisvaikeuksia omaavia nuoria työllistymään avoimille työmarkkinoille. Palvelujärjestelmässä koetaan, ettei oppimisvaikeuksia omaaville nuorille ole tarjolla riittäviä välineitä työllistymisen tukemiseksi ja monet nuoret kokevat, etteivät he saa riittävästi tukea työpaikan löytämiseksi.

Palvelujärjestelmässä on tarvetta kehittää työkaluja, käytäntöjä ja asiakastyön muotoja, joiden avulla tuetaan nuorten työllistymispyrkimyksiä. Hanke vastaa osaltaan näihin haasteisiin.

Työhönvalmennus avuksi nuorten työllistämiseen

Hankkeessa kokeillaan ohjaavan työhönvalmennuksen mallia, jonka avulla nuorta tuetaan työllistymään. Mallia kokeillaan yhteistoiminnallisesti nuorten, työnantajien ja työhönvalmentajan kesken. Mallissa on keskeistä tuen tarpeen tunnistaminen työelämään liittyvissä prosesseissa ja yksilökohtaisen tuen räätälöinti nuorta varten. Toimintamallin puitteissa myös haetaan työpaikkoja Etelä-Savon alueelta oppimisvaikeuksia omaaville nuorille.

Hankkeessa siis mahdollistetaan nuorten ja työnantajien suora kohtaaminen, jolloin ennakkoluulot oppimisvaikeuksista hälvenevät, nuoren sosiaaliset taidot karttuvat ja tietoisuus toisen osapuolen odotuksista lisääntyy.

Hankkeen toimintaa tukevat maakunnan työllisyys-, koulutus- ja nuorisopalvelut ja työpajat sekä pk-yrityksiä ja sosiaalisia yrityksiä Etelä-Savon seudulta. Pyrkimyksenä on jalkauttaa toimintamalli palvelujärjestelmään hankkeen aikana, jotta sitä voi jatkojalostaa edelleen maakunnallisiin tarpeisiin.

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Etelä-Savon ELY-keskus Euroopan sosiaalirahastosta.

• Projektipäällikkö Susan Eriksson, susan.eriksson (ät) xamk.fi, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu,
    matkap. 040 684 7702
  • Tutkija Simo Klem, simo.klem (ät) kvl.fi, Kehitysvammaliitto, matkap. 040 905 1837

Iloa selkokirjasta

Iloa selkokirjasta on kaksivuotinen hanke, jonka tavoitteena on edistää selkokirjallisuuden julkaisemista vuosina 2016-2017. Hanketta rahoittaa Suomen kulttuurirahasto. Hanke lisää merkittävästi Suomessa julkaistavien selkokirjojen määrää ja edistää selkokieltä tarvitsevien ihmisten lukemisen mahdollisuuksia.

Mentorimummot ja -papat

Naiset lukevat Selkosanomia. Kuva: Ann-Britt Pada.
Kuva: Ann-Britt Pada

Mentorimummot ja -papat -hankkeessa (2017-2019) kehitetään vanhustyöhön monikulttuurista ja selkokielistä vapaaehtoistoimintaa. Hankkeesta vastaa Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry, ja Kehitysvammaliiton Selkokeskus toimii hankkeen yhteistyökumppanina. Hanketta rahoittaa STEA.

Musiikki kuuluu kaikille

Musiikki kuuluu kaikille – musiikkitapahtumiin saavutettavuutta kuvilla ja selkokielellä -hankkeen (2017) tavoitteena on kehittää musiikkitapahtumien tiedollista saavutettavuutta. Hankkeessa tuotetaan kommunikoinnin tueksi tapahtumista materiaalia kuvasymboleilla ja selkokielellä.

Materiaalit suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä kuvia ja selkokieltä kommunikoinnin tukena käyttävien nuorten ja aikuisten kanssa. Materiaaleja testataan musiikkitapahtumissa yhdessä käyttäjien kanssa.

Materiaaleista hyötyvät erityisesti puhe- ja kehitysvammaiset sekä autistiset nuoret ja aikuiset, jotka käyttävät kuvia tai selkokieltä kommunikoinnin tukena. Materiaalit soveltuvat myös muille kuvista ja selkokielestä kommunikoinnissaan hyötyville, kuten nuorille, joilla on oppimisvaikeuksia, ikäihmisille, muistisairaille ihmisille sekä maahanmuuttajille.

Hankkeen jälkeen materiaalit ovat vapaasti ja maksuttomasti käytössä Papunet.net-sivustolla ja yhteistyötahojen sivuilla.

Musiikki kuuluu kaikille -hanke toteutetaan yhteistyössä Helsingin Musiikkitalon ja Turun Ruisrockin kanssa. Ruisrockin materiaalien suunnittelussa ja testauksessa on mukana Aistitalon nuoria.

Hankkeesta vastaa Kehitysvammaliiton Papunet-verkkopalvelu yhdessä Tietotekniikka- ja kommunikaatiokeskus Tikoteekin ja Selkokeskuksen kanssa.

Rahoittajana toimii Taiteen edistämiskeskus.

Somettamalla uutta kohtaamista

Nuori mies nojaa seinään ja käyttää matkapuhelinta.

Papunetin Somettamalla uutta kohtaamista -hankkeessa (2017-2019) rohkaistaan ja tuetaan yksinäisiä nuoria ja aikuisia sosiaaliseen kanssakäymiseen sosiaalisen median keinoin. Tavoitteena on yksinäisyyden vähentäminen.

Hankkeessa luodaan helppokäyttöinen sosiaalisen median palvelu, jossa voi viestiä muiden käyttäjien kanssa ja harjoitella turvallisesti vuorovaikus- ja sosiaalisia taitoja. Palvelussa voi tutustua uusiin ihmisiin, siellä voi etsiä itselleen ystävää, keskustelu- tai seurustelukumppania tai sopivaa seuraa erilaisiin harrastuksiin.

Toteutuksessa kiinnitetään erityistä huomiota saavutettavuuteen ja helppokäyttöisyyteen ja erityistä tukea tarvitseviin käyttäjiin.

Somettamalla uutta kohtaamista -hankkeesta vastaa Kehitysvammaliitto, ja se toteutetaan yhteistyössä Suomen Mielenterveysseuran kanssa. Rahoittaja on Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA osana Yksinäisyyden vähentämisen teemarahoitusta.

Saattohoito-hanke

Yhteisvastuukeräyksen kotimainen erityiskohde vuonna 2014 oli valtakunnallinen Saattohoito-hanke, jolla toteutettavaan Saattohoito-hankkeeseen myös Kehitysvammaliitto osallistuu yhteistyökumppanina.

Hankkeella halutaan lisätä tietoisuutta saattohoidosta ja nostaa kuoleman kysymykset yleiseen keskusteluun. Tavoitteena on, että jokaisella suomalaisella on mahdollisuus saada korkeatasoista saattohoitoa.

Kehitysvammaliitto osallistuu hankkeeseen kokoamalla kehitysvammaisten ihmisten saattohoidon parissa työskenteleviä ammattilaisia, asiantuntijoita ja muita aihepiiristä kiinnostuneita keskustelemaan saattohoidon kysymyksistä. Tavoitteena on koota kehitysvamma-alan valtakunnallinen saattohoidon yhteistyöverkosto, joka mm. jakaa tietoa ja kokemuksia saattohoidon hyvistä käytännöistä.

Koulutusta saattohoidosta koulutuskalenterissamme.