Kehittämishankkeet

#kotimatkalla

#kotimatkalla-logo

Oma yksilöllinen koti ei ole kaikille itsestäänselvyys. Moni erityistä tukea tarvitseva nuori asuu ryhmäkodissa tai asumisyksikössä, vaikka pärjäisi riittävän tuen turvin omillaan.

Vuosina 2017-2019 ARA rahoittaa ja on yhdessä Kehitysvammaliiton kanssa mukana toteuttamassa #kotimatkalla-hanketta, jossa luodaan uudenlaisia asumisen ja palveluiden verkostoja, joiden ansiosta nuoret voivat asua tavallisissa asunnoissa omillaan ja saada tarvitsemansa tuen ja avun omaan kotiin.

Hankkeessa halutaan nostaa esille, että yksilölliset asumisratkaisut eivät suinkaan ole kalliimpia kuin keskitetyt asumisratkaisut. Ryhmämuotoisissa asumisyksiköissä asukkaan saama tuki on toisinaan liian suurta tarpeeseen nähden. Kun luovutaan liian raskaasti tuetusta asumisesta, säästyy resursseja, jotka voidaan hyödyntää yksilöllisen asumisratkaisun toteuttamiseen.

Mallia Skotlannista

Projektiin otetaan mukaan pilottikunnista 18-29-vuotiaita erityistä tukea tarvitsevia nuoria. Nuorten nykyistä elämäntilannetta ja tulevaisuuden tarpeita ja toiveita kartoitetaan nuorten, heidän läheistensä, kunnissa koulutettavien lähityöntekijöiden sekä muiden sidosryhmien voimin. Nuorten asumisen nykytilaa ja siinä tapahtuvaa muutosta arvioidaan mm. Skotlannissa kehitettyjen työvälineiden avulla.

#kotimatkalla-hanke pyrkii vaikuttamaan nuorten elämään ja antamaan heille suuremman vapauden ja vastuun omasta asumisestaan. Hankkeen peruslähtökohtana on YK:n vammaissopimuksen artikla 19, jonka mukaan vammaisilla henkilöillä on oikeus valita, missä ja kenen kanssa he asuvat.

ARAn ja Kehitysvammaliiton lisäksi hankkeessa ovat mukana FDUV (Förbundet De Utvecklingsstördas Väl), Autismi- ja Aspergerliitto, Nuorisoasuntoliitto ry, ympäristöministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö. Ensimmäiset pilottikunnat ovat Kouvola, Mikkeli ja Parainen. Vuonna 2018 pilottikuntien määrä lisääntyy kolmella.

Palkkaa mut

Punapaitainen työntekijä hymyilee.
Kuva: Pekka Elomaa

Palkkaa mut -projekti on STEAn rahoittama kaksivuotinen projekti, jossa edistetään kehitysvammaisten ihmisten työllistymistä palkkatyöhön. Levitämme Kehitysvammaiset ihmiset töihin (KIT) -projektissa toimivaksi todettuja työhönvalmennuksen ja vertaisryhmätoiminnan toimintatapoja valtakunnallisesti.

Valtakunnallisen työhönvalmennuksen verkoston osallistujia koulutetaan ottamaan käyttöön näyttöön perustuvan työhönvalmennuksen toimintatapa. Osallistujat tekevät työnantajayhteistyötä, ja heidän työtään tuetaan tuottamalla materiaalia sekä osallistumalla työnantajakäynneille.

Toteutamme verkkopohjaisen työllistymistä edistävän vertaisryhmän ohjaajakoulutuksen, joka käynnistyy syksyllä 2017. Koulutukseen osallistuneet käynnistävät omia vertaisryhmiä, joissa kartoitetaan kehitysvammaisten henkilöiden vahvuuksia ja työllistymistoiveita sekä rohkaistaan työnhakuun.

Toiminnassa on mukana vammaispalveluiden ja ammatillisten oppilaitosten työntekijöitä, jotka työskentelevät kehitysvammaisten ihmisten työllistymisen kysymysten parissa. Tarkoituksena on valmentaa osallistujista nk. työllistymisen muutosagentteja omalle alueelleen. He levittävät tietoa, innostavat muita mukaan sekä juurruttavat toimintaa omalla alueellaan.

Viestinnän ensisijaisena kohderyhmänä ovat työnantajat. Heille tuotetaan tietopaketti kehitysvammaisten ihmisten työllistämisestä. Projekti tekee yhteistyötä muiden vammaisjärjestöjen sekä FIBSin kanssa.

Palkkaa mut -uutiskirjeet

Voit tilata Palkkaa mut -uutiskirjeen osoitteesta miinukka.tuominen-hakoila (ät) kvl.fi

Oikeisiin töihin oppimisvaikeuksista huolimatta!

Neljä kuvaa nuoresta miehestä ja naisesta eri työtilanteissa.
Kuva: Manu Eloaho

Oikeisiin töihin oppimisvaikeuksista huolimatta! (OPI-TYÖ) -hanke tukee oppimisvaikeuksia omaavia nuoria työllistymään avoimille työmarkkinoille.

Hanke toteutetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ja Kehitysvammaliiton yhteishankkeena vuoden 2017 ajan, ja sitä rahoittaa Etelä-Savon ELY-keskus ja Euroopan sosiaalirahasto.

Hankkeella tuetaan oppimisvaikeuksia omaavia nuoria työllistymään avoimille työmarkkinoille. Palvelujärjestelmässä koetaan, ettei oppimisvaikeuksia omaaville nuorille ole tarjolla riittäviä välineitä työllistymisen tukemiseksi ja monet nuoret kokevat, etteivät he saa riittävästi tukea työpaikan löytämiseksi.

Palvelujärjestelmässä on tarvetta kehittää työkaluja, käytäntöjä ja asiakastyön muotoja, joiden avulla tuetaan nuorten työllistymispyrkimyksiä. Hanke vastaa osaltaan näihin haasteisiin.

Työhönvalmennus avuksi nuorten työllistämiseen

Hankkeessa kokeillaan ohjaavan työhönvalmennuksen mallia, jonka avulla nuorta tuetaan työllistymään. Mallia kokeillaan yhteistoiminnallisesti nuorten, työnantajien ja työhönvalmentajan kesken. Mallissa on keskeistä tuen tarpeen tunnistaminen työelämään liittyvissä prosesseissa ja yksilökohtaisen tuen räätälöinti nuorta varten. Toimintamallin puitteissa myös haetaan työpaikkoja Etelä-Savon alueelta oppimisvaikeuksia omaaville nuorille.

Hankkeessa siis mahdollistetaan nuorten ja työnantajien suora kohtaaminen, jolloin ennakkoluulot oppimisvaikeuksista hälvenevät, nuoren sosiaaliset taidot karttuvat ja tietoisuus toisen osapuolen odotuksista lisääntyy.

Video: hankkeen tuloksia kokoava paneelikeskustelu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa.

Hankkeen toimintaa tukevat maakunnan työllisyys-, koulutus- ja nuorisopalvelut ja työpajat sekä pk-yrityksiä ja sosiaalisia yrityksiä Etelä-Savon seudulta. Pyrkimyksenä on jalkauttaa toimintamalli palvelujärjestelmään hankkeen aikana, jotta sitä voi jatkojalostaa edelleen maakunnallisiin tarpeisiin.

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Etelä-Savon ELY-keskus Euroopan sosiaalirahastosta.

• Projektipäällikkö Susan Eriksson, susan.eriksson (ät) xamk.fi, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu,
    matkap. 040 684 7702
  • Tutkija Simo Klem, simo.klem (ät) kvl.fi, Kehitysvammaliitto, matkap. 040 905 1837

Iloa selkokirjasta

Iloa selkokirjasta on kaksivuotinen hanke, jonka tavoitteena on edistää selkokirjallisuuden julkaisemista vuosina 2016-2017. Hanketta rahoittaa Suomen kulttuurirahasto. Hanke lisää merkittävästi Suomessa julkaistavien selkokirjojen määrää ja edistää selkokieltä tarvitsevien ihmisten lukemisen mahdollisuuksia.

Yhdessä-toiminta

Mies lukee kirjaa ikäihmiselle.
Kuva: Kaisa Kaatra

Ikäihmiset ja maahanmuuttajat yhdessä -toiminta (2017 – 2019) tuo yhteen paikallisia vanhus- ja monikulttuurisuusalan toimijoita. Hankkeessa kehitetään yhteistyössä toimintaa, jossa ikäihmiset ja maahanmuuttajat kohtaavat.

Yhdessä-toiminnan tavoitteena on edistää maahanmuuttajien ja ikäihmisten sosiaalista vuorovaikutusta ja verkostoitumista. Toiminnan avulla maahanmuuttajat tutustuvat ikäihmisiin, harjoittelevat suomen kieltä ja saavat kokemusta vapaaehtoistoiminnasta. Ikäihmiset puolestaan pääsevät jakamaan elämänkokemustaan, saavat uusia tuttavuuksia ja mielekästä sisältöä arkeensa.

Toimintaa kehitetään yhteistyössä vanhustyön järjestöjen sekä maahanmuuttajajärjestöjen ja -koulutusten kanssa. Yhtenä toimintamuotona ovat selkokieliset lukuhetket. Selkokeskuksen Minä luen sinulle -kampanja toteutetaan vuosittain osana hanketta, ja vuonna 2018 teemaviikkoa vietetään 5.2. – 11.2.2018.

Hanke tukee paikallistoimijoita yhteistyön käynnistämisessä ja kehittämisessä sekä toiminnan suunnittelussa. Hankkeen aikana tuotetaan toiminnan tueksi selkokielisiä materiaaleja sekä jaetaan hyviä käytäntöjä.

Ikäihmiset ja maahanmuuttajat yhdessä -toiminnasta vastaa Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry. Kehitysvammaliiton Selkokeskus toimii hankkeen yhteistyökumppanina. Valtakunnallista hanketta rahoittaa STEA.

Musiikki kuuluu kaikille

Musiikki kuuluu kaikille – musiikkitapahtumiin saavutettavuutta kuvilla ja selkokielellä -hankkeen (2017) tavoitteena on kehittää musiikkitapahtumien tiedollista saavutettavuutta. Hankkeessa tuotetaan kommunikoinnin tueksi tapahtumista materiaalia kuvasymboleilla ja selkokielellä.

Materiaalit suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä kuvia ja selkokieltä kommunikoinnin tukena käyttävien nuorten ja aikuisten kanssa. Materiaaleja testataan musiikkitapahtumissa yhdessä käyttäjien kanssa.

Materiaaleista hyötyvät erityisesti puhe- ja kehitysvammaiset sekä autistiset nuoret ja aikuiset, jotka käyttävät kuvia tai selkokieltä kommunikoinnin tukena. Materiaalit soveltuvat myös muille kuvista ja selkokielestä kommunikoinnissaan hyötyville, kuten nuorille, joilla on oppimisvaikeuksia, ikäihmisille, muistisairaille ihmisille sekä maahanmuuttajille.

Hankkeen jälkeen materiaalit ovat vapaasti ja maksuttomasti käytössä Papunet.net-sivustolla ja yhteistyötahojen sivuilla.

Musiikki kuuluu kaikille -hanke toteutetaan yhteistyössä Helsingin Musiikkitalon ja Turun Ruisrockin kanssa. Ruisrockin materiaalien suunnittelussa ja testauksessa on mukana Aistitalon nuoria.

Hankkeesta vastaa Kehitysvammaliiton Papunet-verkkopalvelu yhdessä Tietotekniikka- ja kommunikaatiokeskus Tikoteekin ja Selkokeskuksen kanssa.

Rahoittajana toimii Taiteen edistämiskeskus.

Somettamalla uutta kohtaamista

Nuori mies nojaa seinään ja käyttää matkapuhelinta.

Papunetin Somettamalla uutta kohtaamista -hankkeessa (2017-2019) rohkaistaan ja tuetaan yksinäisiä nuoria ja aikuisia sosiaaliseen kanssakäymiseen sosiaalisen median keinoin. Tavoitteena on yksinäisyyden vähentäminen.

Hankkeessa luodaan helppokäyttöinen sosiaalisen median palvelu, jossa voi viestiä muiden käyttäjien kanssa ja harjoitella turvallisesti vuorovaikus- ja sosiaalisia taitoja. Palvelussa voi tutustua uusiin ihmisiin, siellä voi etsiä itselleen ystävää, keskustelu- tai seurustelukumppania tai sopivaa seuraa erilaisiin harrastuksiin.

Toteutuksessa kiinnitetään erityistä huomiota saavutettavuuteen ja helppokäyttöisyyteen ja erityistä tukea tarvitseviin käyttäjiin.

Somettamalla uutta kohtaamista -hankkeesta vastaa Kehitysvammaliitto, ja se toteutetaan yhteistyössä Suomen Mielenterveysseuran kanssa. Rahoittaja on Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA osana Yksinäisyyden vähentämisen teemarahoitusta.

Saattohoito-hanke

Yhteisvastuukeräyksen kotimainen erityiskohde vuonna 2014 oli valtakunnallinen Saattohoito-hanke, jolla toteutettavaan Saattohoito-hankkeeseen myös Kehitysvammaliitto osallistuu yhteistyökumppanina.

Hankkeella halutaan lisätä tietoisuutta saattohoidosta ja nostaa kuoleman kysymykset yleiseen keskusteluun. Tavoitteena on, että jokaisella suomalaisella on mahdollisuus saada korkeatasoista saattohoitoa.

Kehitysvammaliitto osallistuu hankkeeseen kokoamalla kehitysvammaisten ihmisten saattohoidon parissa työskenteleviä ammattilaisia, asiantuntijoita ja muita aihepiiristä kiinnostuneita keskustelemaan saattohoidon kysymyksistä. Tavoitteena on koota kehitysvamma-alan valtakunnallinen saattohoidon yhteistyöverkosto, joka mm. jakaa tietoa ja kokemuksia saattohoidon hyvistä käytännöistä.

Koulutusta saattohoidosta koulutuskalenterissamme.